Zima to pora roku, która nie sprzyja pojazdom mechanicznym i ich właścicielom. Niskie temperatury, śnieg czy sól na drogach sprawiają, że samochody wymagają o wiele więcej troski niż latem. Lista zadań, które trzeba wykonać, przewiduje m.in. zadbanie o stan techniczny auta. Pozwoli to uchronić poszczególne podzespoły przed usterkami czy poważniejszymi awariami. Jak poprawnie przygotować auto do zimy?

Zimowy winowajca

Urządzeniem, które przysparza kierowcą najwięcej zmartwień zimą, jest akumulator. Jego słaba kondycja sprawia, że pojazd nie uruchomi się, szczególnie na dużym mrozie. O akumulator zadbać powinni przede wszystkim właściciele pojazdów z silnikiem diesla. Wynika to z tego, że pojazdy te wymagają większej mocy rozruchowej, a także generują większą ilość oparów w pierwszych minutach pracy. Stan akumulatora przed zimą można zbadać za pomocą miernika. Pomiaru dokonuje się w stanie spoczynku oraz po obciążeniu urządzenia. Najwygodniej dokonać go w warsztacie samochodowym. Dealer hyundai – nawrot.hyundai.pl badanie akumulatora wykonuje bezpłatnie dla samochodów koreańskiej marki. W przypadku, gdy akumulator okaże się zużyty, obowiązkowo należy go wymienić. Pozwoli to uniknąć kłopotów w zimowe poranki. 

Poziom płynów eksploatacyjnych

Akumulator to nie jedyny winowajca zimowych usterek w samochodzie. Te wywołać może też płyn chłodniczy, a dokładnie zużyty płyn. Co do zasady jest on przystosowany do funkcjonowania nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych, może więc przetrwać nawet największe mrozy. Niestety, jeśli straci on swoje właściwości, to zamarza i to już przy temperaturze 0 stopni Celsjusza.  W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do rozerwania silnika.  Przed zimą zubożony płyn chłodniczy należy wymienić na nowy lub dolać do niego koncentrat, który obniży temperaturę zamrażania. 

Kontroli poddać powinno się nie tylko stan i poziom płynu chłodniczego, ale i płyn hamulcowy. Jego wszelkie nieszczelności powodują, że do układu hamulcowego przenosi się woda. To obniża skuteczność działania płynu, co skutkuje mniejszą skutecznością hamowania, a nawet całkowitym jego uniemożliwieniem.  

Podwozie zimą

Kolejnym zadaniem na liście przygotowania samochodu na zimę jest zadbanie o podwozie. Należy je dokładnie sprawdzić i rozejrzeć się, czy nie pojawiły się na nim ewentualne ślady korozji. Kontrole należy przeprowadzić w warsztacie samochodowym, który dysponuje dostępem do kanału. Dzięki niemu uzyskuje się dokładny dostęp do całego podwozia, szczególnie do jego elementów nośnych, zawieszenia, przewodów hamulcowych i paliwowych. W przypadku zauważenia oznak gnicia działać trzeba od razu. Uniemożliwi to rozprzestrzenienie się rdzy. Temu zapobiegać będzie m.in. powłoka antykorozyjna. Będzie ona chronić podwozie przed działaniem soli drogowej oraz błota. 

Świece żarowe i zapłonowe

Właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym przed zimą powinni sprawdzić działanie świec żarowych. Ich nieprawidłowe funkcjonowanie sprawia, że silnik nie będzie chciał się uruchomić. Świece zapłonowe przed okresem zimowym powinni sprawdzić natomiast kierowcy pojazdów z silnikiem zapłonowym. Zużyte świece nie tylko utrudniają rozruch samochodu, ale także dadzą takie objawy jak spadek mocy, dławienie silnika, jego gaśnięcie lub niesprawna praca. 

Dobre hamulce na zimę

Układ hamulcowy to jeden z tych elementów pojazdów mechanicznych, który zimą jest najbardziej obciążony. Szkodzi mu lód, śnieg oraz piach. Wszystkie te niedogodności nie zwalniają jednak układu hamulcowego z poprawnego działania. Aby przekonać się, czy nie zawiedzie on w czasie podróży, trzeba sprawdzić stan tarcz i klocków hamulcowych. 

Opony zimowe

Wymiana opon z letnich na zimowe to zadanie, o którym zapomina mało który kierowca. Zimówki mają zapewnić bezpieczną jazdę po śliskiej nawierzchni. Należy pamiętać, że opony zimowe powinny mieć minimum 4 mm bieżnika. Drugą ważną rzeczą jest to, że wymienić trzeba wszystkie cztery opony, w innym wypadku nie spełniają one swojego zadania. Na uwadze należy również mieć to, że po 5 latach opony zużywają się, dlatego na koła nie powinno się zakładać tych, które przekroczą ten wiek.